Leefstijl Mindful leven

Miracle Morning: zo ziet mijn ochtendroutine er nu uit

miracle morning schrijven ochtendroutine

Ik heb mijn ochtendroutine geüpgraded naar de Miracle Morning van Hal Elrod. Met de toevoeging van een aantal simpele stappen merkte ik in vrij korte tijd al positieve veranderingen op.

In verschillende blogs, artikelen en podcasts had ik al over Miracle Morning gehoord. Nu heb ik dan dit voorjaar eindelijk deze bestseller van Hal Elrod gelezen. Hierin legt hij uit hoe je aan de hand van zes nieuwe gewoontes kan werken aan meer focus en zelfbewustzijn. En dat allemaal voor acht uur ’s ochtends!

Een ochtendroutine dus. Nu had ik al er al een, daar schreef ik al eens dit artikel over. De routine van Hal Elrod vraagt een uur de tijd en die bestaat uit 6 verschillende onderdelen.

De 6 onderdelen van de Miracle Morning ochtendroutine

En die 6 onderdelen dat zijn deze. Ook wel de SAVERS genoemd:

Silence (stilte): meditatie, ademoefening of gewoon stil zijn.
Affirmations (affirmaties): herhaal dezelfde positieve gedachte(s) waardoor je er steeds meer in gaat geloven.
Visualisation (visualisatie): visualiseer je doelen, de weg er naartoe en ook hoe het voelt als je ze behaald hebt.
Exercise (bewegen): yoga, Qi-gong, kracht- of cardio-oefeningen, wandelen of hardlopen etc.
Reading (lezen): lees 10 minuten of 10 pagina’s in een (zinvol) boek. Lees vooral niet je e-mails of nieuws!
Scribing (schrijven): Schrijf ze op: je inzichten, dromen, ideeën, acties, voornemens, doelen.

Mijn ochtendroutine tot dan toe bestond vooral uit meditatie, oefeningen en een ochtendwandeling. Ik vond het boek zo inspirerend dat ik mijn ochtendroutine heb aangepast. En nu ziet mijn start van de dag er zo uit.

10 minuten meditatie
10 minuten affirmeren
5 minuten visualisatie
5-10 minuten lezen
5-10 minuten schrijven
10- 15 minuten bewegen

Positief verschil

Het klinkt misschien gek maar sinds ik dit ben gaan doen voel ik me echt beter in mijn vel. Ik voel me fitter over de gehele dag. Ik houd mijn energie beter vast, ben meer in balans. En ook in mijn werk zie ik het verschil. Ik ben meer gefocust en productiever.

De eerste keer dat ik opmerkte dat ik me beter voelde, was na ongeveer 2 weken. Ik kon er eerst niet de vinger goed opleggen hoe het komt dat ik me anders/beter voelde. Het viel me bijvoorbeeld op dat de dagen verliepen zoals ik wilde. Ik kreeg meer werk gedaan en liep daardoor wat werkachterstanden in. Toen ben ik er op gaan letten. In de weken daarna merkte ik ook steeds weer het verschil op. Als snel kwam ik tot de conclusie dat dit maar aan een ding kon liggen: de Miracle Morning.

Het klinkt misschien als een verkooppraatje, maar het is écht zo. Neem nu vanmorgen. Ik heb vannacht niet goed geslapen. De laatste werkafspraak van gisteren was een intensief overleg. Eentje die nog flink bleef resoneren. Toen ik vanmorgen opstond, voelde ik me nog niet bepaald fris en uitgerust. Toch ben ik opgestaan en begonnen aan mijn routine. Daarna voelde ik me al een stuk beter. En de koude douche zorgde nog eens voor een extra oppepper.

Soms zijn er van die dingen waar je over leest of hoort die de moeite van het proberen waard zijn. Dit is er zo een.

Write a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.