Reizen

24 uur in Den Haag

Wegwijzers in Den Haag

Den Haag, Afgelopen weekend was ik 24 uur in Den Haag. En omdat ik de laatste tijd maar weinig over reizen heb geschreven, is dit een uitgelezen kans. Een verslag in woord en beeld van mijn tijd in de hofstad en natuurlijk met tips!

Een klein solo-uitstapje

Zo rondom het begin van de herfstvakantie heb ik me getrakteerd op een klein solo-uitstapje naar Den Haag. Lekker gemakkelijk met de trein, zondag heen en maandag terug.

Ik was al vaker in Den Haag en ik vind het een van de leukste steden van ons land. De stad heeft een speciale sfeer, natuurlijk door onze Royals en omdat hier het centrum van onze politiek is. Je kunt heel veel doen in Den Haag (behalve op maandagmorgen 🙂). Een voordeel als je vaker terugkeert naar bekende plekken, is dat je je weg weet. Plus dat ook niet meer alle sights hoeft af te lopen. Omdat ik Den Haag al ken, hoef ik niet alles uit dit ene korte bezoek te halen. Wel zo relaxed, dit is wat ik heb gedaan.

Zondag: Mauritshuis en op familiebezoek

Voor de zondag had ik al een programma. Een rondje door het Mauritshuis en daarna op bezoek bij mijn nichtje H. (de oudste van mijn zus). En ’s avonds gingen we gezellig samen uit eten.

Voorzijde Mauritshuis

’s Middags bezocht ik dus het Mauritshuis. Ik vind het een van de mooiste musea van Nederland. Ik denk dat ik hier nu voor de 3e of 4e keer was. De permanente collectie en de grandeur van het gebouw vervelen me nooit. Ze doen me altijd weer verwonderen. Een van de highlights is Het meisje met de parel van Johannes Vermeer. Bij mijn laatste bezoek was het schilderij in bruikleen voor een tentoonstelling. Maar nu was ze weer thuis en kon ik er weer van genieten. En extra leuk was de tentoonstelling Facelifts & Makeovers, welkom in de verborgen wereld van restauratie. Een tentoonstelling waarin restauratoren over hun werk vertellen en je de voors- en na’s ziet.

Daarna deed ik nog een klein wandelrondje door de stad waarbij ik nog bijna onder de voet werd gelopen door een paar leden van de koninklijke familie. Ook dat kan je hier gebeuren! Daarna per tram richting mijn nicht en later gingen we de stad weer in om te eten bij Cencalli. Als je echt eens authentiek Mexicaans wilt eten, dan is dit je adres. Een aanrader!

• Voorgevel Mexicaans restaurant Cencalli in Den Haag
  • Menukaart Cencalli

Een maandag in Den Haag

Na het ontbijt en check-out ging ik met Tram 1 naar Scheveningen. Een stad met het strand zo dichtbij, heerlijk om daar de dag te starten. Ik maakte een korte strandwandeling om daarna met uitzicht op zee van een cappuccino te genieten. Vervolgens stapte ik weer in de tram. Bij het Vredespaleis stapte ik uit om via wat omzwervingen in het Zeeheldenkwartier uit te komen.

Dit is een heel leuk deel van de stad. Ik had via deze app een leuke route gedownload. Hiervan heb ik een deel van gelopen want ik had ’s middags ook nog een trein terug naar huis te nemen. Je vindt hier leuke winkeladresjes en cafeetjes. In de Prins Hendrikstraat vind je veel cafés zoals Appeltje Eitje en creatieve initiatieven. Voor vintage, design en delicatessen moet je in de Piet Heinstraat zijn. Helaas waren veel zaakjes niet op maandag open of pas na 12.00 uur. Maar waar het kon, heb ik lekker rond gesnuffeld en ik heb foto’s gemaakt voor dit blog, altijd leuk om te doen. Als ik weer in Den Haag ben, ga ik hier zeker weer naar toe.

Mijn andere tips van eerdere uitstapjes naar Den Haag

1. Ontdek de Mesdag Collectie, de bijzondere kunstverzameling van Hendrik Willem Mesdag (van het beroemde Panorama Mesdag) en zijn vrouw Sientje.
  2. Bezoek het Binnenhof, er zijn diverse tours.
  3. Indiaas-Nepalees eten doe je bij Himalayan.
  4. Bezoek het Embassy Festival (ieder jaar rond eind augustus/begin september)
  5. Snuif de zeelucht op in Scheveningen.
  6. Ga op gewoon op ontdekking in de stad! Er is zoveel te zien en te ontdekken.

Comments (2)

• Dat doe je goed, even weg in eigen land. En Den Haag blijft een van de leukste steden !

Beantwoorden

Write a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.