Reizen

Mexico: de laatste dagen in Bacalar en Tulum

Palmbomen bij de lagune van Bacalar

In dit blog vertel ik verder over de laatste dagen van onze reis door Mexico. Vanuit Calakmul zijn we doorgereden naar de kust. We brengen de laatste dagen op een ontspannen manier door in Bacalar en Tulum.

De blauwe kleuren van Bacalar

Het is zaterdag 18 november 2023. We zijn de dag ontzettend vroeg gestart om de tempels in Calakmul te bezoeken. Na de lunch rijden we door naar Bacalar waar we tegen 17.00 uur aankomen (inclusief een uur tijdverschil). We verblijven hier 2 nachten op glamping Hakuna Matata; een kleine oase met een mooie binnenplaats en 10 mooie hutjes gemaakt van ‘Guano’ palmen.

Bacalar is een fijne plek om uit te rusten na drie weken vrij intensief reizen. Eindelijk hebben we eens kunnen uitslapen. Tijdens een heerlijk ontbijt op de kleine binnenplaats krijgen we tips van de eigenaar over leuke dingen die hier te doen zijn. Maar vandaag zijn wij vooral in voor zwemmen, luieren, lezen en spelletjes doen. En dat kan hier prima!

Lagune van Bacalar
Het heldere water van de lagune van Bacalar

De lagune van Bacalar staat bekend om haar 7 opvallende blauwe kleuren. Zet er een flink aantal palmbomen bij en je hebt alles voor een heerlijke ochtend/middag zwemmen en zonnen. Super helder water, de temperatuur van het water is heerlijk en de blauwtinten zijn echt mooi. We zwemmen een tijdje en gaan dan de schaduw opzoeken. Aan het eind van de middag wandelen we naar Muelle ecologico. Je kunt hier ook zwemmen en is dit deel van de lagune omgeven door mangroves waar ook krokodillen leven (we zien ze jammer genoeg niet). Via een steiger wandelen we langs de mangroves en daarna zien we, zittend op de steiger, de zon onder gaan.

Op Revolution-day van Bacalar naar Tulum

Dag 25. Maandag 20 november: het is de Dag van de Revolutie in Mexico. Vandaag herdenken ze de start van de revolutie en voor de Mexicanen (of in ieder geval de kinderen) een vrije dag. We zien een lange en bonte stoet van verkleedde kinderen door de straten van Bacalar trekken. Er is veel (bombastische) muziek en er wordt dan ook gedanst, gezongen of geklapt. Nadat de straten weer vrij zijn, stappen we in onze auto en gaan op weg naar onze allerlaatste bestemming: Tulum.

Over Tulum hebben we veel wisselende verhalen gehoord en gelezen. Of je houdt er van of niet. Toch hebben we een paar dagen voor onze aankomst ervoor gekozen om buiten Tulum een accommodatie te zoeken. We zijn er blij om als we Tulum binnen rijden. Het is druk, toeristisch en de hotelstrip ‘de bekende boulevard’ valt ons tegen. Toch willen we hier niet weg zonder het bekende beeld Escultura “Ven a la Luz” te hebben gezien. We betalen ongeveer € 10 euro voor lang in de rij en maar 5 minuten mogen fotograferen!! Nou ja, dat hoort ook bij reizen.

Janneke loop naar het sculptuur Ven de la Luz in Tulum

Wat we wel erg mooi vinden in Tulum is het bijzondere Sfer-Ik museum. Een klein (en prijzig) museum waar het vooral de architectuur van het gebouw de aandacht trekt en de moeite van het bezoeken waard is.

• Entree van het Ser Ik museum in Tulum
  • Binnen in het Ser Ik museum in Tulum

Halverwege de middag rijden we naar The Yellow Nest, ons verblijf voor de laatste dagen. Dit is een kleinschalige accommodatie binnen een Maya gemeenschap midden in de jungle. We hebben de auto nog maar net geparkeerd of we worden al verwelkomd met een lekker drankje. We hebben een prachtige hut, het zwembad is aanlokkelijk en midden in de natuur met heerlijk vogelgekwetter en verder niks meer dan rust. Kortom de plek om ultiem te relaxen.

Het strand van Akamul en cenotes van Dos Ochos

De volgende dag doen we rustig aan. Pas ’s middags trekken we erop uit naar Alakmul, een kleine kustplaats verderop. We hebben de tip gekregen dat het strand daar erg mooi is. Als we de hoofdstraat in rijden, zien we dat we niet de enigen zijn. En al snel begrijpen we waarom. Je kunt hier zwemmen en snorkelen met groene zeeschildpadden. Dat laten we aan ons voorbij gaan. De baai bij Alakmul is beschermd natuurgebied en daardoor mag je maar tot een bepaalde afstand de zee in verband met het leefgebied van de schildpadden.

Palmboom aan het strand van Alakmul
Alakmul

We wandelen een stuk verder langs het strand en vinden onder de palmbomen een mooie schaduwplek. De drukte valt toch mee dan op het eerste gezicht. We vermaken ons met lezen, puzzelen, snorkelende mensen kijken en zwemmen. Want tja we willen wel kunnen zeggen (ik het meest) dat we in de Caribische zee hebben gezwommen. Het water is nog warmer dan in Bacalar. Ondanks beschermd gebied drijft er plastic in zee. Met de schildpadden verderop en de vissen die we in het ondiepe deel zien, kan ik het niet laten: ik pluk verschillende stukken plastic uit zee en later van het strand.

Strand van Alakmul
Het strand van Alakmul

Op onze laatste dag pakken we de fiets om nog een aantal cenotes die op steenworp van ons hotel liggen te bezoeken. De meeste tijd brengen we door in cenote Taak Bi Haa . Het plonsen in het koele water is erg welkom want we hebben in de hitte was het fietsen over de hobbelige wegen en met 2 x pech (fietsketting eraf) best intensief! Deze cenote is ook mooi en zijn hier weinig bezoekers. Het water is kristalhelder en genieten we voor een laatste keer van dit natuurverschijnsel.

• Janneke op de fiets bij Dos Ojos, Tulum
  • Cenote bij Tulum

Terug naar Nederland

Tja….dan is het opeens de laatste dag alweer. Aan het eind van de middag vliegen we vanaf Cancún naar Amsterdam. Daardoor kunnen we rustig aan doen en maken we nog een stop in het kleine mooie dorpje Puerto Morelos. We maken nog een strandwandeling, struinen nog over de markt en eten lekkere taco’s als lunch. Vanaf hier zijn we in een halfuur rijden op het vliegveld. We leveren de auto af en we halen nog een stempel om Mexico te kunnen verlaten.

Ik heb erg genoten van de reis en tijd in Mexico en Guatemala. Voor deze (backpack)reis hebben R. en ik zelf alles van A tot Z geregeld. Een deel vooraf thuis en de rest terwijl we aan het reizen waren. Alles wat we gezien en gedaan hebben en de manier waarop, heeft het voor mij tot een onvergetelijke reis en ervaring gezorgd. Ik heb ontdekt dat ik deze manier van reizen erg fijn vind en ga ik vast en zeker nog eens zo’n avontuur beleven. Waar en wanneer, dat is een tweede.

In de straten van Bacalar

Write a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.