Reizen

Mexico: San Cristóbal de las Casas en Sumidero Canyon

Uitzicht op de rivier en de Sumidero canyon in Mexico nabij San Cristobal de las Casas

Na een kleine week is het tijd om Guatemala achter ons te laten. Terug naar Mexico, we gaan naar de regio Chiapas. In de paar dagen dat we hier zijn, verkennen San Cristóbal de las Casas en ontdekken we per boot de Sumidero Canyon.

Het is woensdag 8 november 2024. De wekker gaat om 04.30 uur. Een dik half uur later gaan we met een colectivo onderweg naar Mexico. We hebben een lange rit voor de boeg en het verkeer is hier heel anders. We rijden dan weer links dan weer rechts om gaten, kuilen, zwerfhonden of ander verkeer te omzeilen. En we rijden door een bergachtig gebied met dus ook veel bochten. En dan hebben we het nog niet over de verkeersdrempels gehad. Wat je doet tijdens zo’n rit van 13 uur? Meerdere dutjes, podcasts luisteren, eten, drinken en lezen en het landschap aan je voorbij laten gaan. En je verwonderen over de dingen die je onderweg ziet.

San Cristóbal de las Casas

We zitten op dag 15 van onze reis en daarmee op de helft. Vandaag trekken we erop uit in San Cristóbal. We starten rustig op in Casa Sofia Guesthouse op loopafstand van het centrale plein en in een rustige en veilige straat.

Toen we gisteren laat aankwamen, liepen we het stadje nog in. Ik was totaal verrast. Op basis van verhalen dacht ik dat het een rustig stadje was. Maar het is het tegenovergestelde. San Cristo is een levendig stadje en is er overal veel muziek. In de cafés en op straat. Wat een sfeer!

Markt in de straten van San Cristobal de las Casas

Na het ontbijt struinen we eerst weer eens over verschillende mooie markten waar we wat inkopen doen. Daarna wandelen we naar museum Na Bolom, dit ligt iets buiten het stadshart. Onderweg ernaar toe zien we weer andere delen van de stad. Na Bolom, het voormalig huis van archeoloog Frans Blom en zijn vrouw antropoloog Gertrude Dudy. De kaartjes kopen we aan de overkant in de kiosk dat in een klein park ligt. Hier zien we ook een film over dit echtpaar. Samen hebben ze begin 20e eeuw veel onderzoek gedaan naar de Lacadon stam in de Chiapas regio. In het kleine maar leuke museum zijn veel artefacten, kaarten en mooie foto’s te zien.

Straatbeeld San Cristobal de las Casas

De middag besteden we aan het regelen van een uitstapje voor de volgende dag, maken we nog een klim naar een uitzichtpunt van waar we een mooi uitzicht over de stad en de bergen hebben. En we bezoeken nog de Candy market. En chillen we in de binnentuin van onze B&B.

Sumidero Canyon

Vrijdag 10 november gaan we met een busje vol chicas – zoals onze vrolijke chauffeur Miguel ons noemt – op weg naar de Sumidero kloof. Vanuit San Cristóbal de las Casas is dit een populair uitstapje en we hoorden hier goede verhalen over. Er zijn verschillende type excursies te boeken. Alleen de boottocht door de canyon of met de uitzichtpunten erbij. Wij gaan voor het laatste.

Uitzicht op de Sumidero Canyon

Het is ongeveer 2 uur rijden tot aan de toegang van het nationaal park. De weg ernaar toe is er weer zo een waar je geen genoeg van kunt krijgen. Wat is Mexico mooi! We rijden door een weids berglandschap met diepe dalen. Het laat zich haast niet omschrijven. Bij de grote stad Tuxtla Gutteriez slaan we af richting de ingang van het nationaal park. We rijden nog steeds verder omhoog. In de ochtend maken we stops bij drie mooie uitzichtpunten. Het laatste uitzichtpunt is het spectaculairst met kliffen tot 1000 meter hoog. Onder ons zien we de bootjes over de rivier varen. Boven ons vliegen veel roofvogels.

Na nog een rit van meer dan een uur mogen we dan eindelijk ook aan boord van een lancha (speedboot). In hoog tempo varen we de rivier op, de canyon in. Onderweg vertelt de stuurman/gids ons over de bijzonderheden van de canyon en flora en fauna. Ook als is het in het Spaans, we begrijpen het best redelijk. Vooral de grapjes over dat krokodillen graag witte mensen eten. We zien ontelbaar veel aalscholvers, en ook zwarte gieren, pelikanen, verschillende reigersoorten en als kers op de taart: 3 krokodillen en een tiental slingerapen. Na een vaartocht van 32 km eindigen we in het stadje Chiapa de Corzo. In dit stadje hebben we nog wat vrije tijd.

Het was een fantastisch mooie dag in de Sumidero Canyon, een echte aanrader. Ga je naar Mexico en doe je San Cristóbal de las Casas aan, boek dan zeker een uitstapje naar Sumidero. ’s Avonds eten we heerlijk in een van de vele restaurantjes en pakken we onze backpacks weer in. Morgen vliegen we van Chiapas door naar Yucatan.

Comments (2)

• Ha Janneke, fijn dat je zo geniet. Maar …. denk je wel eens aan je ecologische voetstap?

Beantwoorden
    • Ha Constance, dank je wel… en ja zeker denk ik aan mijn ecologische voetafdruk. Dat doe ik op meerdere fronten en manieren maar zoals voor iedereen zal gelden, kan ook ik nog daarin stappen maken.

Write a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.