Boeken

Grensland, 30 dagen duisternis & andere boeken

boekenrondje maart met o.a. bespreking Grensland

Pasen voorbij, april bijna halverwege. Hier is het boekenoverzicht van maart.

Grensland – Marc Jansen

Oekraïne betekent letterlijk vertaald ‘Grensland’. Dit grensgebied, waar door de eeuwen heen grote mogendheden als Polen en Rusland, het Habsburgse en Ottomaanse rijk, nazi-Duitsland en de Sovjetunie met elkaar in botsing kwamen, is pas sinds het uiteenvallen van de USSR in 1991 een onafhankelijke republiek. Dit boek gaat in op de langzame ontstaansgeschiedenis van Oekraïne, de rol van de Tataren en de Kozakken en de geboorte van de Oekraïense natie. Grensland vind ik een overzichtelijk boek om meer te weten te komen over wat er nu in Oekraïne gebeurt.

Welkom op Ferry Lane – Nicola May

Het dorpje Hartmouth in Cornwall is het decor van dit eerste deel van de Ferry Lane-feelgoodserie van Nicola May. De 33-jarige Kara droomt van een opleiding tot bloemist. Ze kan haar alleenstaande vader echter niet in de steek laten en dus kiest ze voor the next best thing: bloemen verkopen op de markt. Als er meerdere dingen gebeuren die Kara’s leven op z’n kop zetten, ontdekt ze dat je er niet voor anderen kunt zijn als je er niet in de eerste plaats voor jezelf bent.
Met het verstand op nul, was dit een fijn boek om in te verdwijnen!

De hand van de gravin – Julia Quinn

Ook dit 5e deel van de populaire Bridgerton-reeks leest prima weg. Onlangs schreef ik al eens over deze serie.

De moord op Windsor Castle – S.J. Bennett

Tijdens een Dine & Sleep-feestje dood wordt een van de gasten dood aangetroffen in een kasteelkamer op Windsor Castle. Een slecht gebonden knoop doet MI5 vermoeden dat er sprake is van moord. De koningin laat het onderzoek over aan de professionals totdat deze haar trouwe dienaren als verdachten aanwijzen. Met behulp van haar assistent-secretaris Rozie begint ze een schaduwonderzoek. Terwijl ze haar koninklijke taken vervult, vermoedt niemand in het koninklijk huis, de regering of het publiek dat de vastberaden Elisabeth haar scherpe blik en jarenlange ervaring ondertussen inzet om de echte moordenaar voor het gerecht te brengen.

Een grappig misdaadverhaal met Queen Elizabeth II die als een Miss Marple mysteries ontrafelt. Niet hoogdravend maar wel onderhoudend. In de serie ‘Hare Majesteit de Queen onderzoekt’ is dit boek het eerste deel.

Dertig dagen duisternis – Jenny Lund Madsen

Hannah is een literaire schrijver. Haar boeken krijgen goede recensies, maar worden nauwelijks verkocht. In een opwelling gaat ze een weddenschap aan met een bestsellerauteur van misdaadromans om in dertig dagen een thriller te schrijven. Voor inspiratie reist ze af naar een klein dorp in IJsland. Als een paar dagen na haar aankomst het lichaam van een visserszoon uit zee wordt gehaald, besluit Hannah dit als inspiratie te gebruiken voor haar boek. Het slachtoffer leed aan watervrees en er lijkt opzet in het spel te zijn. Tijdens haar onderzoek stuit Hannah op duistere geheimen en zaken die ze beter had kunnen laten rusten.

Een aanrader want de setting op en de kou van IJsland met daarbij opgeteld de raadselachtige inwoners zorgen voor een sterke thriller. En als je denkt dat je weet hoe het zit, is alles weer anders. Dertig dagen duisternis is het debuut van Madsen en bekroond met de Harald Mogensenprijs voor beste Deense thriller.