Reizen

Een thuisvakantie is wat je er zelf van maakt

thuisvakantie zee duinen

Morgen is het ook voor mij weer terug naar het werkende leven. Mijn thuiskantoor is al weer geïnstalleerd. En eigenlijk heb ik er ook wel weer zin in. Vandaag rommel ik nog wat aan en sluiten we onze thuisvakantie af met een etentje buiten de deur.

Toch een thuisvakantie

Je leest het goed. Het werd toch nog een thuisvakantie ondanks eerder gemaakte zomerplannen. De aanleiding hiervoor waren de toenemende coronabesmettingen in juli waarbij onze stad (en provincie) Groningen dieprood kleurde. We hielden dagelijks reisadviezen in de gaten en ook de laatste dag waarop we onze geboekte accommodaties nog kosteloos konden annuleren. Die datum lag nog 3 weken voor vertrek en er was nog geen enkel zicht op een daling. Het kon dus alle kanten op. Ook al zijn we allebei gevaccineerd en durven we een gokje aan, toch besloten we Oostenrijk af te blazen.

De belangrijkste reden was dat we in een ongunstig geval ons geld kwijt zouden zijn. Een financiële keuze dus. En we wilden ook niet nog alle dagen tot aan het vertrek bezig zijn met corona. Over wat wel en niet kan.

We wilden tot aan vertrek niet alle dagen bezig zijn met wat kan wel en niet en ook was het een financiële keuze. Achteraf gezien hadden we best op vakantie gekund naar Oostenrijk. Maar toen we ons besluit hadden genomen, hebben we niet meer terug gekeken.

Mogelijkheden in overvloed

Onze blik was vooruit, want alles lag nu open en konden we doen waar we zin in hadden. En dat hebben we gedaan. Een thuisvakantie is wat je er zelf van maakt! We maakten een lijst van dingen die we graag zouden willen doen, zien en beleven. We spraken af dat deze vakantie in het teken zou staan van “nieuwe plekken ontdekken”.

En dat we elke week toch zouden proberen om 1 of 2 nachtjes van huis te zijn.

Het is allemaal gelukt!

Hebben we ons lijstje kunnen afvinken? Nee, zo is het er helemaal niet van gekomen alle Waddeneilanden te bezoeken, maar hebben we wel een mini fietsvakantie gehouden. Ook zijn we niet wezen kano varen, maar hebben we veel gefietst en zijn we weer een stuk verder op het Friese Woudenpad. Van veel zwemmen in zee of het Lauwersmeer kwam het er door het weer niet van. Maar bezochten we musea en maakten we zelfs 3 uitstapjes over de grens.

Dit is wat we hebben gedaan

Door de koele Nederlandse zomer, kwamen we in een actieve modus te staan. We hebben we echt veel ondernomen. Ik vind het leuk om met je te delen wat we zoal hebben gedaan. En gelukkig hebben we foto’s!

• thuisvakantie Bolsward
  • thuisvakantie Oldenburg terrasje pakken
  • thuisvakantie
  • thuisvakantie fietsen

• Op ontdekking in Edam, Volendam en De Beemster
  • Tweedaagse fietstrip door Groningen en Drenthe (met overnachting en 130 km op de teller)
  • 3 dagen naar Bremen
  • Daguitstap naar Emden en Greetsiel in Ost-Friesland (net als vorig jaar!)
  • Dagje Oldenburg
  • 3 dagen Noordzeekust
  • Bezoek aan Leiden inclusief de Hortus Botanicus
  • Een dagje Haarlem
  • Naar het Groninger Museum en het Jopie Huismanmuseum
  • Fietsen en wandelen, dichtbij huis is zoveel moois te beleven
  • Rummikub marathons

En tussendoor waren we ook gewoon lekker thuis. Niks geen huishoudklussen (tenzij echt nodig) of klussen. Ik vind het heerlijk om thuis te lummelen. Tijd te hebben om een dutje te doen (al dan niet in de hangmat). Om te lezen of te schrijven. In mijn tuin te zijn. En op regenachtige dagen was het heerlijk om een paar series of een film te kijken.

Net als vorig jaar voelt deze vakantie langer dan de werkelijke 4 weken vrij. De mix van onderweg en thuis zijn werkt op een of andere manier ook vertragend. Niets hoeft, geen lange rijafstanden of files. Dat een thuisvakantie voordelen heeft, dat hoeft niemand mij meer te vertellen.

Was je net als ik in thuis, of op vakantie in Nederland of in het buitenland? Ik hoop dat jij net als ik een fijne zomer hebt gehad.

Write a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.