Reizen

Mexico: een bounty eiland, wereld wonder & koloniale stadjes

Vissersboot op strand van Isla Holbox copyright foto Jannekeswereld

In dit blog vertel ik verder over onze reis door Mexico. Vanuit deelstaat Chiapas zijn we doorgereisd naar het schiereiland Yucatán. In het noorden van Yucatán ontdekken we Isla Holbox, Valladolid, Chichén-Itza, Izamal en Mérida. En niet te vergeten de cenotes!

Op zaterdag 11 november 2023 komen we laat in de middag aan op het vliegveld van Cancún. Vanaf hier reizen we nu per auto verder en maken in de laatste twee weken een grand tour over Yucatán in de deelstaat Quintana Roo. We merken direct een andere meer westerse sfeer. Niet zo gek omdat Yucatan een populaire toeristische bestemming is.

Isla Holbox

Vanaf het vliegveld hebben we nog stevig door te rijden om de laatste boot naar Isla Holbox te halen. Dat lukt net door net op tijd een sprintje te hebben ingezet. Onder de Mexicaanse sterrenhemel varen we in een kwartier naar het eiland. Isla Holbox is een klein eiland met onverharde wegen en prachtige witte zandstranden. Heerlijk om in de komende dagen hier wat bij te tanken. We hadden al gehoord dat het in de afgelopen dagen er flink geregend had. Dat zien we direct bij aankomst: ondergelopen straten vol modder. Hello paradise! Voordat we naar ons hotel gaan, stoppen we bij een taquiera. Een paar goede taco’s en een biertje gaan er wel in na zo’n reisdag. Daarna waden we door de straten richting ons mooie hotel.

Janneke bij de letters op Isla Holbox

De zon schijnt volop als we de volgende dag wakker worden. Tijd om op pad te gaan. De straten staan nog grotendeels blank. Na een uitgebreid ontbijt bij Mr. Happy Holbox lopen we naar het strand. Over het strand wandelen we deels over zandbanken en door de zee naar naar Punta Mosquito. Het is een mooie wandeling. Het blauw van de zee, wuivende palmbomen, witte zand onder onze voeten en pelikanen vliegen over. Ik ben nog nooit eerder op zo’n paradijselijke plek geweest, super mooi!

Strand Isla Holbox

Zonsondergang bij Punta Coco

Aan het eind van de middag besluiten we naar Punta Coco te lopen voor de zonsondergang. Het lopen gaat moeizaam door de vele plassen. Het is eigenlijk niet te doen. Gelukkig krijgen we een lift aangeboden Tim, een Amerikaanse gepensioneerde dokter die al 9 jaar het eiland woont en vlakbij Punta Coco woont. Hij vertelt ons dat het in november erg regent en wegen daardoor slecht begaanbaar zijn. December is een betere tijd om te gaan, dus wie dit leest en plannen heeft, dit is een goede tip!

Het laatste stuk wandelt beter over een mooi pad langs de zee. En onze inspanningen worden beloond. De zonsondergang is erg mooi: de lucht krijgt steeds mooier kleuren. Via het strand lopen we terug. Het is donker als we weer in het dorp terug zijn waar we hongerig neerstrijken bij een leuke en populaire tacotent want we mogen eerst buiten aansluiten in de rij. Eenmaal binnen bestellen we een Parrillada voor 2. Er komt een schotel met allerlei soorten vlees, salsa’s, guacamole en tortilla’s op tafel en kunnen we onze eigen taco’s vullen.

Maandagmorgen brengen we nog door op Isla Holbox. Na het ontbijt en een rondje over het strand nemen rond het middaguur de ferry. Na de korte overtocht rijden we vanuit Chiquila richting onze volgende bestemming: Valladolid. De snelweg is vrijwel verlaten en we zijn zo’n 2 uurtjes onderweg. Rondom Valladolid liggen veel cenotes. Cenotes zijn een bijzonder natuurverschijnsel en vroeger heilige plaatsen voor de Maya’s. Het zijn deels ondergrondse grotten met helder water waar je kunt zwemmen. We bezoeken de cenotes Oxman, Suytún en Ka’ape.

Zwemmen in mijn uppie in cenote Ka'ape. Vanuit Isla Holbox ligt deze cenote op de route richting Valladolid
Zwemmen in mijn uppie in cenote Ka’ape

Valladolid

Vandaag alweer dag 19 van onze reis. We zijn nu in Valladolid, een mooi koloniaal stadje met mooie kleurrijke huizen en bijna alles is weer laagbouw. De temperatuur en de luchtvochtigheid zijn hoog vandaag en is het niet fijn wandelen. Dus we strijken na het bezoek aan het centrale plein en de kerk al snel neer voor een drankje in een erg mooie binnentuin van een hotel. Na het bezoek van het San Bernadino klooster gaan we terug naar het hostel en gaan we met de auto de omgeving nog wat verkennen.

Kleurrijke straten van Valladolid

Witte kever geparkeerd in de straat in Valladolid met een oranje/terrakleurig gebouw op de achtergrond
Veel VW Kevers in het straatbeeld van Mexico

De eerste stop ligt op 15 km rijden; de kerk Convento de Santiago Domingo. Vlak voordat we er zijn begint het flink te regenen. We moeten nog even in de auto schuilen voordat we uit kunnen stappen. De kerk is van buiten erg mooi maar helaas gesloten. We rijden daarom maar snel door naar cenote X’keken om lekker te zwemmen. Deze cenote is bijna geheel dicht en heeft veel stalactieten en boomwortels die vanuit het plafond groeien. Het is prachtig en rustig en opnieuw een fantastische ervaring.

Cenote in de omgeving van Valladolid, Mexico
Cenote X’Keken

Via Chichén-Itza en Izamal naar Mérida

Elke dag brengt ons mooie dingen en plekken. Op 15 november is dat één van de 7 nieuwe wereldwonderen: Chichén Itzá. Ooit een belangrijke stad van de Maya’s. We gaan vroeg op weg en zijn er rond 08.30 uur. Een klein half uurtje na openingstijd om de grote drukte voor te zijn. Hoewel er eigenlijk al best veel bezoekers zijn. Eerst wandelen we vanaf het bezoekerscentrum naar het centrale plein en doemt voor ons de Piramide van Kukulcán op. Heel indrukwekkend, net als de andere belangrijke overblijfselen van Chichén Itzá

De grote piramide van Chichen-Itza, een van de zeven nieuwe wereldwonderen.

We hebben geen gids geboekt omdat onze Lonely Planetgids en ook de borden veel info geven. Zo hebben we zelf alle tijd om het hele complex te verkennen. Het is groot en mooi aangelegd. Hoewel hier nog geen jungle gevoel te ervaren is, zien we wel verschillende leguanen. Een aantal gebouwen zijn heel goed bewaard gebleven en ze zijn ook bijzonder als het gaat om de functie. Op veel gebouwen zijn mooie reliëfs terug te vinden. Na 3,5 uur hebben we alles bekeken en vol indrukken wordt het tijd verder te gaan.

Chichen-Itza

Na één uurtje rijden komen we in Izamal, ook wel de gele stad genoemd. Wandelend door de kleine straten kan je niet anders dan vrolijk worden van al het geel. We bekijken het klooster en beklimming de overblijfselen van een piramide gebouwd in de stad. Vanaf de top zien we hoe uitgestrekt Yucatán is én vlak en voor het grootste deel tropisch regenwoud. Daarna is het nog maar een kort stuk rijden naar Mérida waar we de komende twee nachten blijven.

Mérida

Centrale plein in Mérida

In Mérida sluiten we weer eens aan bij een free walking tour. De route gaat vooral door het historische centrum en stoppen we op een aantal leuke plekken. Na de lunch besluiten we zelf maar een stuk van de stad te verkennen. We wandelen over de Paseo Montejo, een straat met veel mooie koloniale gebouwen naar Monumento a la Patria. Daarna zijn we uitgewandeld en laten we ons met een Uber bij Pola afzetten voor een lekker ijsje. Hier waren we gisteren ook al en het ijs is hier echt hemels. De rest van de middag brengen we door op de ligbedjes aan het zwembad. Ook regelen we de accommodaties voor onze komende bestemmingen.

’s Avonds eten we bij een Italiaans restaurant aan het Santa Lucia park. We eten lekker en zien we dat er steeds meer mensen naar het park komen. Dat is met een reden en is ook waarom wij hier zijn. Om 21 uur begint de Yucatan Serenade. Dit wordt al meer dan 40 jaar elke donderdagavond uitgevoerd. Een avond vol folklore, muziek en dans en een mooie afsluiting van ons verblijf hier.

Write a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.