Vandaag is het Blue Monday. Vandaag schijnt het de meest deprimerende of somberste dag van het jaar te zijn. Ik schrijf bewust ‘schijnt’ want heel eerlijk, het is niets meer dan een marketing-concept.
Blue Monday: alleen maar marketing
In 2005 is Blue Monday gelanceerd als marketingcampagne door de reisorganisatie Sky Travel. Reden: in januari verkochten ze de minste reizen. En daarvoor zochten ze naar een oplossing. Zij schakelden psycholoog Cliff Arnall in. Hij bedacht vervolgens een formule voor de zogeheten januari-blues waarin hij deze factoren opnam:
- het hebben van schulden
- maandsalaris
- de tijd sinds Kerstmis
- de tijd sinds het mislukken van onze goede voornemens voor het nieuwe jaar
- lage motivatieniveaus
- het gevoel dat er actie moet worden ondernomen
Vervolgens ging Sky Travel met deze formule aan de haal. Ze bestempelden het als Blue Monday om er hun zonvakanties te promoten. De formule leidde overigens nog tot de nodige commotie. Later heeft Arnall hierover gezegd dat het pseudowetenschap is en riep op het idee te weerleggen.
Intussen is dit fenomeen al zo ingeburgerd en wordt nu elke 3e maandag van ieder jaar nu zo genoemd. Naar mijn idee word je ‘een depri-gevoel’ aangepraat en om dat gevoel te verdrijven word je aangezet tot consumeren, of het nu een zonvakantie, chocolade of iets anders is.
Tips om je goed te voelen
Maar vandaag is er geen enkele reden om je zo te voelen. Hecht voortaan geen waarde aan Blue Monday en doe gewoon lekker je ding. Maak er een leuke thuiswerkdag of als je vrij hebt, geniet ervan!
Loop je vandaag toch even vast, dan kun je op dit lijstje terug vallen én op deze Happy-Monday-playlist!
– Maak een wandeling.
– Reis in je hoofd naar je favoriete plek.
– Doe een opruimrondje.
– Mood boosters: dit doe ik om me goed te voelen.
– Maak soep.
Ik wens je een HAPPY MONDAY en daarbij een hele vrolijke week toe.