Minimalisme

Over snelle spullen, koopjes en kortingen

gekleurde tasjes bij artikel over snelle spullen, koopjes en korting

We zitten midden tussen Black Friday en Cyber Monday. Al weken vliegen de aanbiedingen voorbij. Verleiding alom maar het lezen van een aantal artikelen over de snelle spullen, koopjes en kortingen zette mij weer op scherp.

Verleiding en misleiding

In de afgelopen week las ik verschillende artikelen over onder andere fast fashion, fast furniture en de wegwerpeconomie in NRC en andere media. Het zijn geen nieuwe onderwerpen, maar de harde cijfers en beelden in de artikelen brachten het opeens heel dichtbij. Ik voelde me er ongemakkelijk door.

Fast fashion en fast furniture

In het artikel over fast fashion las ik dat het er vooral om lijkt te draaien dat kleding mooi in de winkel hangt – wat er daarna gebeurt, maakt minder uit. Kleding wordt slecht gemaakt; loshangende garens, slechte afwerking en andere discutabele productiekeuzes waardoor kleren na een paar keer wassen al lelijk kunnen worden. Merken zoals Temu, Shein en Primark gebruiken het goedkoopste materiaal en ook het productieproces wordt zo laag mogelijk gehouden. Kleding die zo goedkoop is, kan gewoon niet goed zijn. Ook niet voor je portemonnee. Omdat het zo af is, kun je weer kleding kopen. Niet voor niks fast fashion. In een ander stuk las ik dat een persoon gemiddeld 48 items per jaar koopt!

Dan fast furniture. Goedkope interieurproducten die inhaken op steeds sneller wisselende trends, die niet bedoeld zijn om lang mee te gaan. Meer spullen op de markt brengen is niet duurzaam, maar verkopen doet het wel. Schokkend vond ik te lezen dat in vergelijking met consumenten in andere landen Nederlanders minder bereid zijn om extra te betalen voor een duurzaam product. Dat blijkt uit een onderzoek van adviesbureau PwC. ‘Als een duurzame variant 1 tot 10 procent meer kost, is iets minder dan de helft van de consumenten bereid om daarvoor te kiezen. Zodra het duurder wordt, haken de meesten af. Ruim een derde wil helemaal niet extra betalen voor een duurzamere optie’. Daarbij wil ik ook optekenen dat consumenten nu weinig zicht op de milieu-impact van een product hebben en dat het daardoor lastig is om een duurzame keuze te maken.

Koopjes en kortingen weerstaan

Dit is het weekend van Black Friday en Cyber Monday. Het is zo makkelijk om mee te gaan in de hype van koopjes en kortingen. Zeker met Sinterklaas en Kerst voor de deur. Maar als de prijs laag is, betaalt iemand anders waarschijnlijk de echte prijs – of dat nu de aarde is, of de mensen die jouw spullen maken.

Gisteren liep ik het nabijgelegen winkelcentrum in voor een klein boodschapje bij de drogist. Ik zag mensen met volle tassen, schreeuwende aanbiedingen op de winkelruiten. Terwijl ik daar liep, voelde ik me echt een beetje misselijk worden. Ik betrapte mezelf erop dat ik alleen maar weg wilde. Weg van de stroom van prikkels en (over)consumptie.

Ik wil niet moraalridderen. Ik heb straks ook nog inkopen te doen voor de feestdagen, maar ik probeer er goed over na te denken. Door zoveel mogelijk cadeaus te kiezen met zo min mogelijk impact. In het geval je ook wilt proberen verschil te maken, komen deze tips je misschien van pas.

64 cadeautips die geen ‘spullen’ zijn

10 tips voor een duurzame feestmaand

Write a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.