Leefstijl Mindful leven

7 tips om te onthaasten onder werktijd

onthaasten slapende kat

Onthaasten onder werktijd, dat klinkt bijna om te mooi om waar te zijn. En toch kan het!

Voor de meesten van ons ligt de zomervakantie al weer een week of langer achter ons. Een periode waarin we onze verantwoordelijkheden konden terugschroeven, de boel de boel konden laten en waarin we konden uitrusten. Nu breekt de tijd weer aan met weken die veel van ons vragen. Werk, studie, sport, afspreken met vrienden en vriendinnen, (mantel)zorg, huishouden. Noem maar op, de lijst is lang.

Binnen no-time kun je het gevoel hebben dat je weer aan vakantie toe bent. Het liefst op een plek met wuivende palmbomen, witte stranden en azuurblauwe zee. Hoe fijn dat ook is, het is beter om andere opties te kiezen om met je dagelijkse stress om te gaan. Als ‘ik ben gestresst’ vandaag of deze week al bij je opkomt, dan zit je hier goed.

Hier zijn 7 simpele manieren om tijdens je werkdag te onthaasten. Ik probeer zelf elke dag wel 1 of meerdere van deze dingen toe en het helpt echt. Wees niet bang, het vraagt echt niet veel tijd. Door jezelf juist de tijd te gunnen om te ontspannen, houd je jezelf gezond en ben je beter in staat om met nieuwe uitdagingen om te gaan.

Onthaasten onder werktijd, zo doe je dat!

1. Maak een plan

Stop met lukraak van taak naar taak te springen. Maak een plan. Het hebben van een plan kan je helpen als het gaat om het beheersen van stress op een drukke dag. Kijk naar het grote plaatje: wat wil je vandaag, morgen en deze week bereiken? En stem je taken af op je energieniveau en tijd.

Zo begin ik ‘s morgens aan de lastigste klussen en ik bewaar de taken die ik snel en of op de automatische piloot kan doen voor de middag. Deze taken bundel ik en om deze daarna zoveel mogelijk achter elkaar af te handelen. Nog een tip: zet niet te veel taken op je lijst. Dat werkt averechts want geheid dat je dan niet alles af krijgt. Aan het einde van de dag geeft dat geen lekker gevoel. Dat maakt dat je je gestresst zult voelen. Zo schrijf ik zelf per werkdag 2 tot 3 must do’s op. En er moeten echt gekke dingen gebeuren, wil ik deze aan het eind van de dag niet afgerond hebben. Het geeft me aan het einde van de dag een tevreden gevoel.

2. 10 minuten work-out

Een korte work-out, in welke vorm dan ook, kan een behoorlijk verschil maken. En je hoeft er niet voor naar de sportschool. Neem 10 minuten tussen je taken of vergaderingen door om te bewegen, bloed te laten stromen en endorfine te laten pompen. Stretch (op YouTube vind je bijvoorbeeld veel 10 minuten yoga-workouts), stap of dribbel op de plaats. Of doe een paar simpele armoefeningen (met of zonder gewichten, een gevuld waterflesje werkt ook). Probeer het maar en voel het verschil.

3. Mediteer (de beste manier om te onthaasten)

Mediteren is de beste manier om te ontspannen, stress te verminderen en om opnieuw te focussen. Er is niets ‘zweverigs’ aan maar het is echt wel een game-changer als het gaat om het beheersen van je stress gedurende je werkdag. Een 10 minuten meditatie of mindfulnessoefening maakt je bewust van hoe het nu met je is. Doe dit op een rustige plek, waar je even niet gestoord wordt. Als je geen plek voor jezelf kan vinden, kan je dit zelfs op het toilet doen. Meditatie, ik zweer erbij, hier lees je wat het met mij doet.

4. Ruim je werkplek op

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar als mijn werkplek een chaos is, wordt het ook een chaos in mijn hoofd. Zodra ik dit merk, ga ik opruimen. Een opgeruimde werkplek doet wonderen voor je mentale gezondheid, terwijl een rommelig bureau een negatief effect heeft op je stressniveau en concentratievermogen.

Neem dagelijks 5 minuten de tijd om je bureau op te ruimen, sluit alle open tabbladen en programma’s op je computer en orden je spullen. Zelf werk ik al jaren met één map waarin alles zit wat ik voor mijn werk nodig heb. Alles in deze map is gerangschikt op de dag waarop ik bepaalde stukken nodig heb.

5. Maak een korte wandeling

Als je vastloopt, concentreer je dan op het maken van stappen. Letterlijk! Wandelen is een goede manier om te onthaasten. Het is goed voor lichaam en geest. Een kort blokje om of even naar de brievenbus (als je iets te posten hebt) doet wonderen. Buiten zijn en wandelen haalt je uit je werksfeer. Of je nu een ontspannen of een stevige wandeling maakt, wandelen zorgt voor een beter humeur en maakt dat je dingen weer scherp ziet.

6. Neem korte pauzes

We denken het misschien wel eens maar we zijn echt geen robot. We zijn er niet gemaakt om onafgebroken 8 uur te werken. Je brandt er alleen maar door op. Zet pauzes in je agenda en houd je eraan. Bijvoorbeeld een 10 minuten koffie-/theepauze in de ochtend en middag en een langere pauze van 30-45 minuten tussen de middag. Doe in de pauze ook even heel iets anders. Lees in je favoriete boek of doe een powernap.

7. Heb contact met een vriend(in) of collega

Er was een tijd dat ik collega’s die een praatje wilden maken de deur uit kon kijken. Dit omdat ik me zo overweldigd en gestresst voelde door de hoeveelheid werk, dat een simpel kletspraatje maken gewoon niet meer lukte. Het kostte tijd maar bovenal had ik er geen ruimte voor in mijn hoofd. Maar had ik daar toen maar de tijd voor genomen want een kletspraatje kan zo ontstressend werken. Om te kunnen ventileren of door het even over heel andere dingen te hebben dan werk. Samen te lachen, een kop thee of koffie te drinken zorgt ervoor dat je allebei even kunt onthaasten.

Wist je dat wanneer we contact maken met mensen van wie we houden en of bij wie we graag zijn, de hersenen het hormoon oxytocine afgeven? Dat beïnvloedt je cortisolspiegel (stresshormoon) en helpt dus om je stressniveaus te verlagen. Neem de tijd dus voor contact! Geen collega in de buurt, bel een vriend(in), je partner of iemand anders.

Write a comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.