Reizen

Wales & Engeland: reisjournaal 2012

engeland bill bryson de weg naar little dribbling copyright foto jannekeswereld

In 2012 rijden we door Engeland & Wales. We doen een rondje Cambridge, The Cotswolds, Gower Pensinsula, Brecon Beacons, Snowdonia NP en Peak District.

Cambridge en The Cotswolds

Een eeuwenoude universiteitsstad, beroemd door colleges zoals Trinity, King’s College en St. John’s. Door Cambridge loopt de rivier de Cam waarop je kunt punteren. Cambridge is een gezellige studentenstad, waar in de zomer veel jongeren komen voor summer classes. Wij maken een leuke stadswandeling met een audioguide langs de colleges, een wereld op zich. We bezoeken King’s College Chapel, de thuisbasis van het wereldberoemde Kings College Choir. We beklimmen de toren van de Great St. Mary’s voor een mooi panorama-uitzicht over Cambridge en de wijde omgeving. Cambridge is veel boekhandels rijk en het is heerlijk hier rond te snuffelen. En natuurlijk is er tijd voor tea met lemon drizzle cake!

cotswolds

Van Cambridge rijden we door naar de Cotswolds. Onderweg bezoeken we de beroemde Stowe Gardens. We brengen een heerlijke dag door in de countryside en rijden langs Vale of the White Horse, Burford, Winchcombe, Sudely en Chipping Norton. En onderweg bezoeken we ook nog Chastleton House.

Na 4 dagen Engeland wordt het tijd om koers te zetten richting Wales of in Welsh: Cymru. Het weer is intussen zeer on-Engels met 30 graden! Via een mooie omweg door Forest of Dean rijden we via Cardiff waar we een bezoek brengen aan de National Museum of Welsh life, een openluchtmuseum over het leven in Wales. Vanaf Cardiff is het nog maar drie kwartier naar Neath waar we drie nachten blijven.

Gower Peninsula, Wales

Gower, een schiereiland van 30 km met kilometers lange zandstranden, ruige kliffen, grotten en beschutte baaien. Een groot deel van Gower staat onder de bescherming van de National Trust. We starten in Rhossili, waar werkelijk busladingen toeristen worden uitgeladen. We wandelen een deel van het kustpad. Bij het huisje van de kustwacht wandelen we naar beneden. De oversteek naar Worms Head lukt niet vanwege het tijd. Er zijn maar een paar momenten op een dag dat je de oversteek kunt maken maar dan nog moet je erg oppassen voor je veiligheid.

Wales en Engeland - Gower peninsula - reisjournaall - Jannekes wereld

Na een wandeling en lunch rijden we een stukje verder terug om bij Three Cliffs Bay een andere mooie kliffenwandeling te maken om vervolgens af te dalen naar het strand waar het heerlijk is. Vanaf het strand zien we pas hoe hoog de kliffen zijn, waar we even daarvoor nog wandelden. We realiseren ons dat we ook weer langs die weg terug moeten! Voordat we dat doen luieren we wat op het strand. Voor de zonsondergang gaan we terug naar Rhossili, waar we heerlijke pasta eten bij Worms Head/Bar Helvetica. Vanaf het terras hebben we een prachtig uitzicht over Rhossili beach.

Brecon Beacons National Park

Niet ver van Neath, dat aan de rand van het nationale park ligt, ontdekken we een wandeling langs verschillende watervallen. Bij het bezoekerscentrum in het dorpje laten we ons informeren en gaan vervolgens op pad. De eerste waterval vinden we na een half uur lopen over een modderig pad. We wandelen verderop en hogerop langs de rivier. Langs dit pad liggen nog drie andere watervallen. Per waterval maken we telkens zo’n lange (foto)stop dat het al 13.30 uur voordat we onze broodjes tevoorschijn halen.

Wales en Engeland - Brecon Beacons - reisjournaal - Jannekes wereld

Na de lunch lopen we terug want we willen natuurlijk nog meer zien van Brecon Beacons. Intussen is de bewolking toegenomen en we zijn net op het laatste stuk naar de auto toe als de regen met bakken uit de lucht komt vallen. Met nog een dikke 20 minuten wandelen komen we drijfnat aan bij de auto. Gelukkig drogen de korte broeken snel en de shirts verruilen we voor onze fleecejacks. De verdere middag maken we een mooie rit door de Brecon Beacons waar we op geweldige panorama-uitzichten en veel schapen getrakteerd worden.

Via de A470 rijden we door Brecon Beacons naar Brecon aan de noordkant van het park. Daarna rijden we door Midden Wales verder naar het noorden. Ongeveer 8 km ten noorden van Dolgellau parkeren we de auto in het dorpje Ganllwyd. Tegenover de parkeerplaats staat een zwart kerkje, waarnaast een wandelpad begint dat leidt over het landgoed Dolmelynllyn (prachtige namen he!). Door een oud loofbos komen we na 1,5 km uit bij een spectaculaire waterval Rhaeadr Ddu (Zwarte waterval).

Na deze stop rijden we verder naar Beddgelert. Vanuit dit dorpje kun je ‘gemakkelijk’ naar de top van Mount Snowdon (1085 m) lopen en bivakkeren hier dan ook veel hikers. Het dorpje zelf is klein en lieflijk en kent een mooi wandelpad langs de rivier dat naar het graf leidt van Gelert.

De legende van Bedgelert

Hier ligt de legende van het dorp. Gelert, de trouwe hond die door zijn baasje Prins llywelyn werd gedood in een woede uitbarsting omdat hij dacht dat de hond zijn enige erfgenaam en babyzoon had gedood. Bij het doodsteken van de hond, huilt de baby. De hond blijkt de baby beschermd te hebben tegen de wolf die dood naast het kind ligt. Vol verdriet begraaft de prins zijn hond die zijn kind gered lijkt te hebben. Er wordt gezegd dat de prins daarna nooit meer heeft gelachen.

Snowdonia National Park – Wales

Onze eerste dag in Snowdonia National Park begint bewolkt maar het is niet koud. Met onze lunchpakketten onder de arm stappen we in de auto en beginnen aan onze rondrit door Snowdonia NP. We rijden langs verschillende meren. De dikke bewolking geeft nog steeds geen zicht op Mount Snowdon en het miezert als we over de Llanberis Pass rijden. Het landschap is woest. Typisch Wales zullen we maar zeggen!

Caernarfon

Te laat ontdekken we dat we een afslag hebben gemist. En opeens rijden we in de zon en komen we in Caernarfon. Het stadsbeeld van Caernarfon wordt bepaald door het imposante kasteel dat King Edward I hier heeft laten bouwen. We dwalen over de kasteelmuren en de torens. Met een wirwar aan trappen kun je zo verdwalen. Vanaf de torens hebben we een mooi uitzicht over de zee en in het zuiden over Snowdonia.

Angelsey

Via Caernarfon rijden we naar Holyhead op Holy Island. We rijden door tot het uiterste puntje South Stack een natuurreservaat. Bij het visitor centre kopen we kaartjes voor een bezoek aan de lighthouse. We zijn goed en wel op pad en het regent. Nog voor we aan de afdaling van 400 treden naar de vuurtoren beginnen, zijn we al flink natgeregend. We maken rechtsomkeert en proberen wat op te drogen in het visitor centre met koffie en iets lekkers. Als het minder hard regent, ondernemen we een nieuwe poging maar toch komen we nat aan in de vuurtoren. Hier is een klein museum en worden we rondgeleid waarbij we ook de omloop op mogen.

Peak District

Vanuit Wales gaan we op weg naar het Peak District maken we een stop in Chester, vroeger de Romeinse stad Deva. Bijzonder in het centrum zijn de vakwerkhuizen, waaronder de zwart-witte panden van The Cross, 19e eeuwse tudorconstructies. De dubbele galerijen met uiteenlopende winkels maken Chester tot een levendig stadje.

2012_uk7

Na Chester rijden we door naar Disley, waar we Lyme Park, House and Gardens bezoeken. Hier is een deel van het BBC-kostuumdrama Pride and Prejudice uit 1995 opgenomen. Het is op deze plek waar Mr. Darcy de onvergetelijk duik in het meer nam. Helaas is het huis gesloten maar picknicken in en wandelen door de prachtige tuinen is een mooie belevenis. Zeker voor een P&P-addict als ik! Vanaf Disley rijden we door naar Buxton en zien we de schoonheid van het Peak District. Wat een prachtig landschap. Daar is niks te veel over gezegd en geschreven.

Chatsworth House

In Baslow staat Chatsworth House, het huis van de Duke and Duchess van Devonshire. Chatsworth is zoals de reisgids het zegt, het antwoord op Versailles. Als we we het landgoed oprijden zien we vanaf de eerste bocht het huis in al haar glorie en de hoge fonteinen. Wat een grandeur. We kopen een kaartje voor bezoek aan huis en tuin en met een audioguide gaan we op pad. Het huis is overweldigend met de rijk versierde kamers en staatsievertrekken. De Oak Room, Chapel, staircase en gastenkamers. Een bibliotheek met meer dan 17.000 boeken, een beeldengalerij, en dan zijn we er nog niet! Het huis herbergt ook een onschatbare kunstcollectie. Rembrandt, Van Dyk en een heel mooie collectie van nature drawings. Onze rondgang door het huis duurt bijna 3 uur.

Anglesey Abbey

De laatste dag van onze reis breekt aan. Niet in de regen maar zoals we het gewend waren: warm, droog en zonnig. Na een allerlaatste ontbijt met bacon and eggs, zetten we koers richting Harwich. We rijden rechtstreeks via de motorway naar Cambridge waar we ten noorden van de stad nog een Engels landhuis willen bezoeken: Anglesey Abbey. Met onze broodjes en drinken zoeken we een mooie plek in de tuinen voor een picknick. Later bezoeken we het huis met een prachtige bibliotheek. Daar mag je op de oude banken zitten om te mijmeren. En op het landgoed kun je heerlijk dwalen door de verschillende tuinen.

2012_uk8

Gebruikte reisgidsen en apps

Write a comment

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.